Testimonials zijn krachtiger dan zelf vertellen hoe goed je bent. Door testimonials te gebruiken op je website kun je laten zien wat je toegevoegde waarde is zonder deze zelf te benoemen. Dit werkt beter dan adverteren!
Waarom zijn testimonials belangrijk?
Met goede testimonials overtuig je potentiële klanten de stap te zetten en klant te worden. Nieuwe klanten twijfelen namelijk voordat ze klant worden.
Ze vragen zich af of:
- je wel waar maakt wat je verteld?
- je niet te duur bent?
- je wel toegevoegde waarde hebt?
- ze het niet zelf kunnen?
- wat als het niks is, heb ik garantie: niet goed geld terug?
- je wel betrouwbaar bent?
Door goede testimonials neem je deze twijfels weg en maak je van websitebezoekers kanten!
Hoe schrijf je een goede testimonial?
Ja, je leest het goed. Je schrijft zélf testimonials. Eigenlijk herschrijf je een testimonial die je hebt ontvangen. Dit kan zijn tijdens een evaluatiegesprek na het afronden van je opdracht. Of op basis van een opmerking via social media. Vaak is de context van zo'n testimonial niet helemaal duidelijk voor een potentiële klant. Het is dus van belang dat je deze context beschrijft in je testimonial.
Tip 1: Ben eerlijk in je testimonials en overdrijf niet
Spreekt voor zich, lijkt me. Ben eerlijk in je testimonials en overdrijf niet. Daar houden mensen niet van. Gebruik feiten om je verhaal meer overtuigingskracht te geven. Belangrijkste is om je testimonial te schrijven uit het perspectief van de klant, niet als jezelf. Vraag daarom je klanten naar een testimonial. Vraag heel specifiek wat je wil weten om zo onduidelijkheid te voorkomen.
Tip 2: Neem met je testimonials de twijfels weg
Een testimonial heeft het doel om twijfels weg te nemen zodat een websitebezoeker klant wil worden.
Vraag je klanten wat hun twijfels waren voordat ze besloten klant te worden.
Bijvoorbeeld:
"Ik twijfelde of deze website optimalisatie wel het gewenste resultaat zou opleveren. Ik heb namelijk voldoende bezoekers maar deze bezoekers kopen bijna niks...Gelukkig was er 30 dagen niet goed geld terug garantie. Maar je begrijpt deze heb ik niet nodig gehad. Door de website aan te passen met de tips van de website optimalisatie scan heb ik nu meer betalende klanten."
Tip 3: Geef details in je testimonials
Gebruik cijfers in testimonials. Deze details helpen mee om de testimonials geloofwaardiger te maken. Vraag daarom aan je klanten specifiek naar deze details.
Bijvoorbeeld:
"Na het volgen van de SEO cursus is het websiteverkeer verdubbeld."
"Na het volgen van de SEO cursus steeg het websiteverkeer van 570 naar 1040 bezoekers per dag."
Het is duidelijk dat de tweede zin krachtiger is dan de eerste. Geef de feiten zoals ze zijn en ga ze niet afronden.
Tip 4: Gebruik testimonials op belangrijke pagina's
Testimonials helpen bij het overhalen van websitebezoekers om een product of dienst van je af te nemen. Gebruik daarom testimonials op strategische plaatsen. Zoals op je:
- homepage
- Producten / dienstenpagina's
- op je social media profiel
- in emails
- over ons pagina
Tip 5: Verzamel testimonials
Vraag je klanten om een testimonial te schrijven. Tevreden klanten zullen niet snel een testimonial achterlaten. Daarom is het belangrijk om ernaar te vragen.
Dit kan je doen door ze naar aanschaf van een product/dienst een mail te sturen met de vraag hoe het product bevalt of hoe ze de dienst hebben ervaren.
Google review
Google biedt de mogelijk om klanten een review of testimonial achter te laten. Deze beoordeling wordt dan getoond bij de zoekresultaten van je bedrijf. Dit is heel handig om al vanaf het eerste moment een goede indruk te maken.
Via Google Business kun je eenvoudig een link opvragen waar je klanten een review kunnen achterlaten. Dit gaat als volgt:
Computer
- Log via de computer in op Google Mijn Bedrijf indien je meerdere locatie hebt open je de locatie die je wil beheren.
- Klik in het linkermenu op Home.
- Op de kaart 'Krijg meer reviews' kun je korte URL kopiëren om die met klanten te delen.
Mobiel
- Open de Google Mijn Bedrijf-app op je mobiele telefoon en indien je meerdere locatie hebt open je de locatie die je wil beheren.
- Tik op Klanten -> Reviews.
- Tik rechtsboven op delen.
- Kopieer de korte URL om deze met klanten te delen.
Wat doe jij om testimonials te verzamelen?
Vraag jij al om testimonials? Of ga je daar nu mee beginnen maar vind je het lastig? Wat houdt je tegen? Laat een reactie achter in het commentaarveld hieronder.