1. Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO) of te wel zoekmachine optimalisatie.

Hieronder vallen verschillende technieken die elke ondernemer zou moeten toepassen om hun website aantrekkelijker te maken voor Google. Hoe beter je website geoptimaliseerd is hoe beter dat zoekmachines kunnen beoordelen of de producten of diensten passen bij de zoekvraag van een gebruiker. Het gaat erom dat een zoekmachine het meest relevante resultaat toont aan de gebruiker. Hiervoor is SEO onmisbaar.

2. Waarom heb ik dat nodig?

Iedere ondernemer wil omzet genereren en daar zijn klanten voor nodig. Om potentiële klanten te bereiken is het essentieel om als zoekresultaat op de eerste pagina in Google te eindigen. Het is natuurlijk ook mogelijk om middels advertenties op de eerste pagina opgenomen te worden echter deze advertenties kunnen erg prijzig zijn en zijn ook niet langdurig. Het mooiste is het natuurlijk wanneer mensen zoeken naar een product of dienst dat ze bij jou website uitkomen doordat je bovenaan in Google staat.

3. Hoe kan ik SEO toepassen op mijn website?

SEO raakt alle facetten van je website namelijk: techniek, gebruikerservaring, kwaliteit van de teksten (content), social media en beoordelingen. Hieronder zal ik de verschillende facetten verder toelichten.

3.1 Techniek

De techniek is van belang voor de beoordeling in het kader van SEO. Hierbij kun je denken aan de snelheid waarmee uw website geladen wordt. Tegenwoordig wordt je website in veel gevallen allereerst bekeken via een tablet of smart phone. Daarom is het belangrijk dat de website ook op een kleiner scherm goed werkt, dit noemt men een responsive design. IT Service Rob gebruikt verschillende methodes voor de optimalisatie van website die de snelheid ten goede komen. Door het inschakelen van browser cache en het optimaliseren van afbeeldingen is veel snelheidswinst te behalen.

3.2 Gebruikerservaring

Hoe makkelijk is het gebruik van jouw website, op mobiel, tablet en pc? Is de structuur van je website logisch opgezet?

3.3 Content

Zorg voor waardevolle content. Hieronder wordt verstaan: een antwoord op een vraag of een stappenplan met illustraties ter onderbouwing. Het gaat niet hier om een lap tekst met een titel en het zoekwoord maar om een tekst die voor de lezer een waardevolle toevoeging heeft. Daarbij helpt het om een duidelijke structuur in de tekst aan te brengen. Zoals en titel, kopjes en paragrafen die visueel duidelijk verschillen van opmaak zoals lettertype en grootte.

Om waardevolle content te schrijven is het belangrijk om onderzoek te doen naar bijvoorbeeld je concurrenten. Wat hebben zij voor content op hun website die waardevol is? Worden deze website of pagina's door Google getoond in de zoekresultaten en welke zoekwoorden gebruik je dan?

Middels verschillende tools kun je eenvoudig een analyse van je concurrenten doen. Gebruik kwfinder.com voor het doen van onderzoek naar zoekwoorden en het zoekvolume ervan. Of Semrush voor het onderzoek naar je concurrenten en zie waarop zij goed scoren in Google. Herschrijf vervolgens je teksten met zoekwoorden met een hoog zoekvolume maar waar nog weinig concurrenten content voor geschreven hebben. Op deze manier zal je toegevoegde waarde creëren voor gebruikers en zal Google je website/pagina hoger in de zoekresultaten plaatsen.  

3.4 Social Media

Gebruik sociale media zoals Facebook om je kennis over een bepaalde producten of diensten te etaleren. Deel bijvoorbeeld een link of Facebook naar je herschreven tekst (op basis van 3.3 Content) Dit zorgt voor verspreiding en likes welke voor Google interessant zijn.

Promoot je website middels sociale media om je naamsbekendheid te vergroten. 

3.5 Testimonials

Deel gebruikerservaringen. Vraag mensen om een korte beoordeling te schrijven van je product of dienst om deze te kunnen plaatsen op je website. Dit helpt bij het creëren van vertrouwen bij potentiële klanten. Goede beoordelingen worden natuurlijk ook beloond door Google.

3.6 Autoriteit

Tot slot, zal je langzaam een autoriteit worden in jouw niche. Dit heeft tijd nodig met veel onderzoek en testen. Wat werkt goed en wat werkt minder? Door het toevoegen van waardevolle content en antwoord te geven op de vraag van je potentiële klant zal je steeds meer een autoriteit worden in jouw niche. Dit is belangrijk, Google zal dit erkennen en je belonen door je website of pagina's die geoptimaliseerd zijn hoger in zoekresultaten te tonen. Zorg dat je blijft verbeteren en updaten zodat je deze positie kunt vasthouden.

>