.st0{fill:#FFFFFF;}

SEO

Keyword Research

 17 september 2020

door Rob Vanderfeesten

Keyword Research opent het speelveld en geeft je de kans om te hoog te scoren in Google. Wil je weten hoe...?

Ik zal het je uitleggen. In dit artikel leg ik je uit wat Keyword Research is, hoe het bijdraagt aan een goede SEO strategie en welke tools je kunt gebruiken.

Wat is het doel van Keyword Research?

Wat is het doel en hoe draagt Keyword Research bij aan je SEO strategie?

Inleiding

Elke website wordt door zoekmachines geïndexeerd en op basis van keywords gecategoriseerd. De concurrentie is dus enorm! Door het gebruik van de juiste keywords wordt je website op de juiste manier gecategoriseerd. Maar daar heb je vrij weinig aan als je concurrenten dit ook al gedaan hebben. De kans is dan groot dat je niet erg hoog in de zoekresultaten verschijnt.

Door keyword research toe te passen ga je voor jou belangrijke pagina of artikelen op zoek naar de keywords waarbij de concurrentie laag is maar wel voldoende op gezocht wordt.

keyword research results

De afbeelding hierboven toont de eerste 3 resultaten van de Keyword Research tool: kwfinder

Waar moet je nu opletten in deze afbeelding? De kolom "Search" en "KD" zijn de belangrijkste. Search toont het gemiddelde aantal zoekopdracht voor deze term. Dus voor "keyword research" is dat 470 per maand in nederland. KD staat voor Keyword Difficulty, dit getal geeft aan op een schaal van 1 tot 100 hoe moeilijk het is om hier te scoren in Google. In het geval van "keyword research" is dat dus erg lastig: KD = 73. Om kans te maken om te scoren en zelfs de 1e plaatst in Google in te nemen moet je zoeken naar een KD die zo laag mogelijk is. Let op: veel keywords met een lage KD hebben ook vaak een laag zoekvolume (kolom search). Dit betekent dat deze keywords dan niet gaan helpen om je naar de hogere positie te brengen in Google.

keyword research SERP results

Hoe wordt deze KD van een bepaalde zoekterm bepaald? Dat is te zien aan van bovenstaande afbeelding. De SERP overview, Search Engine Results Page, geeft aan welke resultaten je krijgt te zien in Google wanneer je daar zoek op deze zoekterm.

Voor elke website worden een gegevens aantal getoond:

  • DA: Domain Authority. Dit getal geeft de relevantie aan voor de gebruikte zoekterm voor het domein.
  • PA: Page Authority. Dit getal geeft de relevantie aan voor de gebruikte zoekterm voor de specifieke pagina.
  • CF: Citation Flow. De citation flow voorspelt hoe groot de invloed is die de URL van een bepaalde webpagina heeft.
  • TF: Trust Flow. Hoe betrouwbaar zijn de inkomende links naar deze pagina? Hoe betrouwbaarder de bron hoe hoger de TF score.
  • Links: Externe backlinks. Het aantal links naar deze pagina vanuit een extern domein.
  • FB: Facebook Shares. Aantal keren gedeeld via Facebook gebaseerd op de Facebook API.
  • LPS: Link Profile Strenght. Geeft in een schaal van 1 tot 100 aan wat de kwaliteit is van de backlinks.
  • EV: Estimated Visitors. Geschatte aantal bezoeker per maand.

Wanneer je nu een zoekterm (keyword) gevonden hebt die voldoet aan de criteria: lage KD en voldoende zoekvolume kun je SERP results gebruiken om te kijken wie je concurrenten zijn op deze zoekterm. Door de pagina's te bekijken die als resultaat worden getoond krijg je inzicht in de moeilijkheid om dit te overtreffen.

Dit wil je bereiken!

Keywords vinden met een lage Keyword Difficulty en voldoende zoekvolume per maand om op te kunnen nemen in je SEO strategie. Om vervolgens je website content hierop af te stemmen.

Tip: Probeer ook eens meerdere zoektermen. Dit maakt je zoekopdracht specifieker en waarschijnlijk minder moeilijk. Gebruik bijvoorbeeld: "vakantie met kinderen" in plaats van alleen "vakantie". Bedenk de ideale combinatie van zoektermen op basis van je ideale klant

Hoe begin je met Keyword Research?

Om te beginnen met keyword research moet je allereerst weten wie je ideale klant is. Je gaat namelijk op basis je keyword research doen. Dus als je de huid van je ideale klant kruipt, hoe zou jij dan zoeken? Welke antwoord wil je dan vinden? Of welk probleem wil je opgelost hebben? Dit zijn de vragen die jij met de expertise die je hebt kan beantwoorden. Gebruik een keyword tool om uit zoeken welke keywords het beste passen bij de producten/diensten die jij aanbiedt.

Keyword Research Tools

Gelukkig zijn er fantastische tools die je kunnen helpen met deze zoektocht. Zelf gebruik ik kwfinder. Helaas is deze tool beperkt gratis te gebruiken. Maximaal 10 dagen. Daarna gaat het geld kosten.

Gratis keyword tools

Google Keyword planner

De Keyword plannner van Google is vrij simpel te gebruiken echter kan het soms verwarrend zijn. Keyword planner is namelijk verweven met het advertentieplatform van Google. Je kunt daarmee heel eenvoudig keywords vinden voor je advertentie, maar kan dus verwarrend zijn als je niet van plan bent om een advertentie te plaaten.

keyword research - Google keyword planner
Ubersuggest

Ubersuggest is nog eenvoudiger te gebruiken dan de Keyword planner van Google. Ook geeft deze tool veel meer inzicht in zaken die er toe doen. Zoals: verwante keywords en content ideeën. Helaas is de gratis versie beperkt in functionaliteit. Je kunt bijvoorbeeld maar 3 keer zoeken op keywords. Maar indien je registreert (gratis) heb je meer mogelijkheden. Ook hier zitten beperking aan.

De kosten ten opzichte van kwfinder en Semrush zijn laag. Ubersuggest is een aanrader voor de SEO starter. De betaalde versie is toereikend voor kleine bedrijven. Minder geschikt voor grote bedrijven die ook de concurrentie willen analyseren. Alhoewel: Ubersuggest heeft nu ook de mogelijkheid om de domeinen concurrenten te analyseren. Helaas heb ik deze functie nog niet getest.

Betaalde keyword tools

kwfinder

kwfinder is een complete tool. Met alles wat Ubersuggest biedt en meer. Voornamelijk een betere manier voor het analyseren van je concurrenten. Deze tool is best prijzig.

Semrush

Semrush is een supertool. Hiermee heb je niet alleen inzicht in alle data met betrekking tot SEO, keywords, concurrenten etc. Het geeft je ook de mogelijkheid om social media post te plannen voor Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest and Google My Business.

Conclusie

Afhankelijk wat je wensen zijn en welk budget je aan wil spenderen is er voor ieder wat wils. Ben je nog in een orienterende fase dan zou ik aanraden te kijken naar Ubersuggest of de keyword planner van Google. Ben je al verder en eigenlijk wel toe om meters te gaan maken. Dan raad ik aan of de betaalde variant van Ubersuggest te gebruiken of kwfinder.

Wat is jou favoriete keyword research tool?

Laat anders in een reactie hieronder weten wat je favoriete keyword research tool is. Wellicht kan ik deze dan ook eens bekijken en bespreken in dit artikel.

Rob Vanderfeesten


R. Vanderfeesten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Wil je meer handige tips?

Schijf je dan in voor de nieuwsbrief!