.st0{fill:#FFFFFF;}

SEO

Hoger in Google – zo verbeter je stap voor stap je SEO

 13 september 2020

door Rob Vanderfeesten

Hoger in Google! Voer deze stappen uit en implementeer de tips.

Hoger in Google komen door SEO. Search Engine Optimization. Of te wel zoekmachine optimalisatie. Er is veel bekend over SEO en dat maakt het ook complex en verwarrend. Want waar moet je nu beginnen? Welke stappen moet je doen om je website te optimaliseren voor zoekmachines?

Laat ik eerst beginnen met de belangrijkste zaken om een rijtje te zetten. Zodat je begrijpt waar SEO over gaat en wat je zelf kunt doen om hoger in Google te komen.

SEO, wat is dat?

SEO oftewel Search Engine Optimization. Het is een verzameling van stappen die nodig zijn om hoger in Google te komen. Door het goed inzetten van SEO kun je aanzienlijk meer websitebezoekers krijgen. Wat natuurlijk resulteert in meer klanten.

SEO, zoekmachine optimalisatie helpt zoekmachines om de informatie op je website te analyseren en te classificeren. Dit is nodig zodat de zoekmachine deze informatie kan koppelen aan een zoekvraag die wordt gebruikt bij het zoeken. Zonder het toepassen van SEO wordt het voor zoekmachines moeilijk om de informatie te classificeren. Met als gevolg dat je website laag scoort in de zoekresultaten.

Een zoekmachine geoptimaliseerde website zorgt ervoor dat je website beter wordt gevonden en scoort op het moment dat iemand een zoekterm gebruikt die aansluit op jouw producten en/of diensten.

Begrijp jij hoe Google werkt?

Om je website te kunnen optimaliseren zul je moeten begrijpen hoe Google en ook andere zoekmachines werken. Ze hebben allemaal één gezamenlijk doel: zorgen dat de gebruiker een positieve ervaring heeft. Waarom? Nou, dan komen ze voor de volgende zoekopdracht terug.

Wanneer je zoekt naar een slotenmaker wil je geen resultaten wil zien van een opticien. Dat is nu precies wat Google probeert: de juiste website tonen bij de juiste zoekterm. Om Google hierbij te helpen is het belangrijk om je SEO in orde te hebben.

SEO helpt Google om de informatie op je website te begrijpen en te koppelen aan de juiste zoektermen.

45 Gratis SEO tips!

Hiermee kun je hoger in Google komen!

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de 45 gratis SEO Tips in je mailbox!



SEO, hoe werkt het?

Waar wordt Google blij van? En wat heeft dit met je website te maken? (overigens geldt dit ook voor andere zoekmachines)

Geld verdienen

Daar wordt Google blij van! Maar hoe? En wat heeft dit met jouw website te maken? Alles! Ik zal het in het kort uitleggen:

Google wil geld verdienen door het verkopen van advertenties. Aan de hand van het surfgedrag van een gebruiker kan Google bepalen welke advertenties relevant zijn voor hem of haar. Deze advertenties kunnen worden getoond in de zoekresultaten maar kunnen ook worden getoond op andere websites. Zoals nu.nl.

Bij Google staat de gebruikerservaring op de eerste plaats. Als de gebruikers van Google het prettig vinden en een goede ervaring ermee hebben komen ze terug. Dit is zeer belangrijk voor Google. Om deze gebruikers beter te leren kennen en dus gerichte advertenties te tonen.

Als we dit vertalen naar je website die nog niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Dan zal de bezoeker van je website waarschijnlijk snel afhaken. Je website geeft niet het antwoord waar de bezoeker naar zoekt. Google vertaalt dit in een lage relevantie op de zoekterm die deze gebruiker heeft ingevoerd. Dit is dus schadelijk voor je positie in de zoekresultaten van Google. Je website zal dus dalen en minder snel in de zoekresultaten worden getoond.

Google zoekresultaten op - Slotenmaker Roermond

Na de advertenties worden de echte organische zoekresultaten getoond. De websites die hierbij staan hebben duidelijk hun zoekmachine optimalisatie op orde. De concurrentie niet en betaald Google voor het plaatsen van hun advertentie.

Hoe krijg je je website hoger in Google?

Dat is dé vraag die iedereen beantwoord wil hebben. Echter is er voor deze vraag geen simpel antwoord. Om hoger in Google te komen is het belangrijk dat er een aantal zaken op orde zijn. Google meet van alles. Hier enkele voorbeelden:

  • Hoelang duurt het voordat een pagina geladen is?
  • Hoe relevant is deze pagina voor de zoekterm?
  • Is het duidelijk voor de bezoeker waar deze pagina over gaat?
  • Hoelang verblijft de bezoeker op deze pagina?

Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken waar Google naar kijkt. Maar je begrijpt dat SEO uitgebreider is dan het simpel toepassen van 1 trucje.

SEO strategie

Focus op je kernactiviteit, als je diensten aanbiedt: dan je primaire. Heb je ook producten rondom deze diensten? Focus dan ook hierop.

Ik zelf had voorheen wel 6 diensten die ik aanbood via mijn website. Daarbij had ik voor geen enkele dienst mijn SEO in orde. Je snapt: websitebezoekers waren schaars, ikzelf was de beste bezoeker?

Als je fysieke producten verkoopt in een winkel of alleen online, dan is het relatief simpel. Begrijp dat wanneer je bijvoorbeeld een autohandelaar bent je daar ook op focust met SEO. Dat je ook een APK kunt uitvoeren is bijzaak. Of zoals in mijn geval: als je websites maakt/optimaliseert dan is webhosting bijzaak.

Je ideale klant

Oké, je weet nu waar je focus ligt, welke producten/diensten. Nu zal ik je uitleggen waarom het belangrijk is om je ideale klant te begrijpen.

Als je voor jezelf nagaat wie je ideale klant is. Dan wordt het makkelijker te begrijpen hoe je hem moet aanspreken. Dat klinkt natuurlijk een beetje raar. Maar ook online mag je best spreektaal gebruiken in je online teksten. Hiermee maak je namelijk sneller een connectie met je lezer dan wanneer je heel formele taal gebruikt.

Je ideale klant zal niet zoeken op je bedrijfsnaam maar altijd op een oplossing voor zijn probleem of een behoefte die hij heeft. Kruip in de huid van je ideale bezoeker en bedenk wat hij zal intypen in Google om te vinden wat hij zoekt.

Iemand die opzoek is naar een zwembad voor in de tuin zal niet snel zoeken op alleen “zwembad” maar eerder op “zwembad voor in de tuin” of met een merknaam erbij zoals: “zwembad Intex”.

Dit geldt waarschijnlijk ook voor de producten/diensten die jij aanbiedt. Het is dus zaak om te begrijpen welke behoefte je ideale klant heeft en deze te vertalen in één of meerdere zoektermen.

Dit doe je dan voor al je kernactiviteiten en de producten/diensten die daarbij horen.

Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden of keywords zijn hetzelfde. Wanneer je aan de slag gaat met SEO zul je deze termen vaak tegenkomen.

Belangrijk voor je SEO strategie is om zoekwoorden onderzoek te doen. Doel hiervan is namelijk om zoekwoorden te vinden voor je producten/diensten waarop je makkelijk kunt scoren. In dit artikel, keyword research, laat ik zien hoe je dit doet. 

Waarom zijn deze zoekwoorden nu zo belangrijk?

Dit zijn de woorden die gebruikt worden wanneer iemand iets wil vinden in Google. De oplossing of bevrediging zijn het antwoord op voor het probleem of de behoefte van de zoeker. Hierbij is echter één probleem.

Op veel voor de hand liggende zoekwoorden is enorm veel concurrentie. Hiermee bedoel ik dat bedrijven die een soortgelijke oplossing of bevrediging bieden deze zoekwoorden al hebben omarmt in hun SEO strategie.

Om dit probleem te omzeilen kun je gebruik maken van synoniemen of langere zoektermen die uit meerdere woorden bestaan.

Vergroot je succes door marktonderzoek

Onderzoek doen naar je concurrenten kan je helpen om te begrijpen waarom ze juist hoog in Google staan. Of juist niet. Probeer uniek te zijn.

Website structuur

Je weet nu waar je focust ligt voor SEO. Dit betekent meestal dat je teksten op je website gaat herschrijven. Misschien komen er extra pagina's bij en andere verdwijnen. Let op bij het verwijderen van bestaande pagina's! Deze zijn wellicht al door Google opgenomen in de index. Dus wanneer je een pagina verwijderd of hernoemt kan het zijn de Google deze pagina niet meer kan benaderen. Dit resulteert in een 404 foutmelding. Dit is schadelijk voor je SEO. Door gebruik van Google Webmaster tools kun je inzicht krijgen in eventuele foutmeldingen op je website. Bekijk het artikel SEO quick wins voor meer informatie hierover.

Een goede website structuur, dus welke pagina's worden getoond in het menu, onderling doorlinken van pagina's helpt bij het verbeteren van je SEO. Het wel van belang dat elke pagina één specifiek onderwerp heeft. Daar focus je dan op met SEO.

Hoger in Google, volg deze stappen

SEO is uitgebreid daarom heb ik hieronder een verdeling gemaakt.

Techniek

  • Voorkom foutmeldingen, test je website! Meld je aan bij Google Webmaster tools.
  • Maak je website responsive zodat deze goed leesbaar is op een mobiele telefoon. Als je een WordPress website hebt dan is het thema (theme) bepalend of je website er goed uitziet op een kleiner scherm. Ikzelf gebruik Theme Builder van Thrive Teams.
  • Zorg voor een SSL certificaat. Hiermee wordt het verkeer tussen de bezoeker en de webserver versleuteld. Dit is van groot belang om hoog in Google te komen.
  • Zorg voor snelle webhosting zodat je website snel geladen wordt. Dit is ook een belangrijke factor. Op een langzame website zit niemand te wachten. Als de laadtijd langer is dan 2 seconden dan klikt de bezoeker weg. En wordt de volgende website in de zoekresultaten geopend. Pech voor jou. Ikzelf heb mijn website ondergebracht bij Siteground. Hele snelle webhosting!
  • Je kunt de snelheid van je WordPress website ook versnellen door het installeren van een caching plug-in. Met Google PageSpeed kun je de snelheid van je website testen.

Er zijn nog meer zaken op technisch vlak welke ook bijdragen aan een goede SEO. Daarover later meer.

Content

Content, hieronder valt alles wat een websitebezoeker ziet wanneer hij je website bezoekt. Teksten, afbeeldingen, video's en meer.

Welke zaken met betrekking tot content kun je optimaliseren voor SEO? Veel, heel veel.

  • De meta-omschrijving: dit is de omschrijving van de pagina die je ziet in de zoekresultaten van Google of elke andere zoekmachine. De meta-omschrijving is de teksten onder de blauwe titel.
SEO hoger in google Meta omschijving
  • Focus keyword: Waar gaat deze pagina over? Wordt het keyword voldoende gebruikt en op de juiste plekken? Zoals in de eerste alinea, in de pagina link.
  • SEO-titel: Dit is de titel van de pagina die je ziet in de zoekresultaten. Zie afbeelding hierboven.
  • Leesbaarheid: Gebruik je niet te veel lange zinnen? Maak je gebruik van overgangswoorden? Deze zaken, en nog andere, tellen mee bij de leesbaarheid van je tekst.

Gelukkig zijn er plug-ins die je hierbij kunnen helpen. Zelf gebruik ik Yoast SEO voor de basis SEO taken zoals hierboven beschreven. 

  • Maak gebruik van H1, H2, H3, etc voor titels. Gebruik altijd maar één keer H1, dit is de titel van de pagina. De eerst volgende titel heeft H2 als lettergrootte. 

Als dit op orde is dan kun je gaan kijken naar content marketing. Het doel van content marketing is niet het promoten van een dienst of product maar interesse wekken door het delen van relevante content. Hierdoor word je een primaire informatiebron voor je lezers. Dat is zeer waardevol in combinatie met bijvoorbeeld e-mailmarketing.

Content marketing

Content marketing is zeer interessant wanneer het gaat om hoger in Google te komen. Maar is ook het meest tijdrovende van alle stappen. Bij content marketing staat het bieden van relevante content voor jouw doelgroep centraal. Deze content kan op verschillende manieren vormgegeven worden. Meestal is dat in de vorm van een blogartikel. Maar een video, podcast of webinar behoren ook tot de mogelijkheden. Voordeel van het bieden van een podcast is dat je doelgroep deze informatie eenvoudig tot zich kunnen nemen in bijvoorbeeld de auto of trein. Lezen van een scherm blijft voor velen toch lastig.

Het onderliggende doel van content marketing is om je bedrijf te promoten door te laten zien wat je allemaal in huis hebt. Content marketing is als een etalage voor een winkel. Je laat zien wat je hebt en waar je goed in bent. Hierbij is het wel belangrijk dat het niet als een soort reclame overkomt op de bezoeker van je website. Dit jaagt je bezoeker weg.

Schrijf een artikel met tips en trucs die aansluiten op de behoefte van je bezoeker. Het geeft hem of haar niet alleen praktische tips maar ook het gevoel dat jij diegene bent die hen hiermee kan helpen. Dat is nu juist wat je wil bereiken. Ze zien je als expert in je vakgebied.

Het schrijven van een goed artikel van minimaal 1500 / 2000 woorden kost veel tijd. Soms is het zelf nodig om meer dan 2000 woorden te gebruiken. Houdt het wel relevant. Ga niet zoeken naar opvulling. Dat heeft je bezoeker zo in de gaten.

Als je dan eindelijk je werkstuk klaar hebt, zul je het ook moeten blijven bijhouden. Update het bij nieuw inzicht. Zo blijf je actueel en relevant voor je doelgroep.

Tijdsinvestering

Voor een goed blogartikel, waarvoor je research moet doen, moet je toch snel rekenen om een paar uur tot een dag werk. Ga je aan de slag met video of podcast dan kan tijdsinvestering nog verder oplopen.

Social media

Na al je inspanningen om tot een geweldig artikel te komen is het logisch dit kenbaar te maken aan de buitenwereld. Naast het publiceren op je website raad ik je aan dit artikel ook te promoten via social media.

Neem bijvoorbeeld Facebook. Zorg dat je een bedrijfspagina hebt en gebruik deze om nieuwe artikelen te promoten. Je bedrijfspagina zul je in het begin ook moeten promoten om volgers te krijgen.

Afhankelijk van je doelgroep kan het gebruik van Instagram en LinkedIn ook een goede impuls geven aan het lezen van je artikel.

Wanneer zie je resultaat?

In de regel zijn de aanpassingen met betrekking tot SEO na 3 tot 6 maanden merkbaar. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van wat je concurrenten doen in die tijd. Focus daarom je SEO activiteiten op keywords met voldoende zoekvolume en weinig concurrentie.

Testen en verbeteren

Eindelijk je artikel staat online! Je hebt er veel tijd in gestoken maar je ziet dat het nog maar oplevert. Je hebt een geweldig artikel gemaakt met een inschrijfformulier voor een gratis PDF. Echter krijg je maar geen inschrijvingen. Waar ligt dat nu aan?

Het antwoord op deze vraag is helaas niet zo eenvoudig. Maar het meest voor de hand liggend is dat het artikel niet goed aansluit op de verwachting van de lezer.

Meten is weten

Door gebruik te maken van website statistieken met bijvoorbeeld Google Analytics kun je eenvoudig zien wat bezoekers van je website bekijken en hoelang.

Ook kun je zien wanneer bezoekers afhaken. Door deze gegevens te analyseren kun je achterhalen waarom bezoekers afhaken. 

A/B test

Veel website frameworks bieden middels een plug-in of theme de mogelijkheid om van dezelfde pagina meerdere varianten te maken. Dit geeft je de vrijheid om bijvoorbeeld een andere titel voor je pagina te kiezen. Vervolgens wordt bijgehouden welke titel de meeste bezoekers heeft. Op die manier kun je ervoor zorgen dat je artikelen beter gelezen worden waardoor je meer inschrijvingen krijgt voor je mailinglijst bijvoorbeeld.

Zelf gebruik ik voor A/B testen: Thrive Themes, een WordPress theme met uitgebreide marketing features.

45 Gratis SEO tips!

Hiermee kun je hoger in Google komen!

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de 45 gratis SEO Tips in je mailbox!


Conclusie

SEO loont! Het kan wel een tijdslopende activiteit worden maar als je eenmaal een goede basis hebt neergezet heb je hier jaren plezier van. Het levert je elke dag nieuwe gratis bezoekers op zonder te adverteren!

Bedenk wel dat SEO een continu proces is. Zorg dat je bestaande artikelen regelmatig update zodat je actueel en relevant blijft.

Begin vandaag nog met SEO

Wil jezelf je zichtbaarheid in Google verbeteren? Weet je niet precies hoe? Download dan de 45 GRATIS SEO TIPS.

Heb je vragen of wil je even sparren om zeker te weten dat je op de juiste manier van start gaat? Laat dan reactie achter in het commentaarveld hieronder.

Rob Vanderfeesten


R. Vanderfeesten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Wil je meer handige tips?

Schijf je dan in voor de nieuwsbrief!