E-mailmarketing is een manier van marketing die zeer succesvol kan zijn. Dit komt omdat je je boodschap eenvoudig bij je potentiële klant kunt bezorgen. Een eenvoudig mailtje is voldoende. Je hebt natuurlijk wel een mailinglijst nodig.
Een mailinglijst is een verzameling van e-mailadressen van personen die een bepaalde interesse delen. Door je website op een slimme manier in te richten en op bepaalde plaatsen te vragen om een e-mailadres kun je heel precies te weten komen wat het interessegebied van je bezoeker is.
Een goede mailinglijst is goud waard! Door e-mailadressen te verzamelen via je website zijn je potentiële klanten gemakkelijk te bereiken. Een mailtje sturen is namelijk zo gedaan! Vergeet niet dat leden van je mailinglijst eerder geneigd zijn iets te kopen dan websitebezoekers die geen lid van mailinglijst zijn.
E-mailmarketing begint met een mailinglijst
Om je mailinglijst te op te bouwen of een bestaande verder te laten groeien is het belangrijk dat je iets aanbiedt wat de bezoekers van je website graag willen hebben. Dit kan zijn in download met tips over een bepaald onderwerp. Of door bijvoorbeeld het geven van korting op een artikel wat je aan het promoten bent. Belangrijk is dus dat je iets weggeeft in ruil voor een e-mailadres.
Waar integreer ik dit in mijn website?
Er zijn verschillende manieren om bezoekers te vragen om een e-mailadres. Dit kan bijvoorbeeld in je contactformulier of middels een pop-up in een artikel over je nieuwe product of dienst. Belangrijk is dat het op een plek in website wordt gedaan waar veel bezoekers naar kijken. Het beste is dan ook om een groot artikel over een bepaald onderwerp te maken en dit artikel te promoten op social media.
Hoe implementeer ik dit op mijn website?
Er zijn verschillende applicaties beschikbaar die geïmplementeerd kunnen worden op je website om een pop-up of iets soortgelijks te tonen voor het verzamelen van e-mailadressen. Het is natuurlijk logisch dat zodra een bezoeker een e-mailadres achterlaat dit e-mailadres en eventueel ook de naam van de bezoeker ergens opgeslagen worden.
Mailchimp is een voorbeeld hiervan. Met Mailchimp kun je eenvoudig een mailinglijst beheren, opt-in formulieren maken en ook e-mailcampagnes versturen naar je leden.
Ook biedt Mailchimp de mogelijkheid om eenvoudig code aan je website toe te voegen om e-mailadressen te verzamelen. Afhankelijk van je website zijn er ook gratis / bepaalde plug-ins beschikbaar. Met zo'n plug-in is het dan niet nodig om code aan je website toe te voegen.